Dirigent

Jon Kristian Solberg

Dirigent for Fåberg Musikkforening fra høsten 2019

Jon Kristian Solberg er født i 1987 og kommer fra Østre Gausdal. Han startet sin musikkarriere i Østre Gausdal skolekorps, og har siden den gang blitt en godt etablert og erfaren musiker og dirigent. Etter videregående gikk han veien videre til Toneheim folkehøgskole, før han satte kursen til Barrat Due musikkinstitutt og tok en bachelorgrad i utøvende musikk, for så å fullføre Norges høyeste musikkutdannelse: mastergrad i utøvende tubaspill fra Norges musikkhøgskole!

I løpet av musikkarrieren har Jon Kristian hatt mange engasjementer i både korps og orkestre, som Ungdomssymfonikerne, Kringkastingsorkesteret, Den Norske Operas Orkester, Forsvarets musikkorps og Forsvarets stabsmusikkorps. Han har også erfaring som instruktør og dirigent i diverse skolekorps, janitsjarkorps, brassband og orkestre.

Jon Kristian har nå funnet tilbake til hjemstedet Gausdal, og bor der sammen med samboer og hund. I tillegg til å dirigere Fåberg musikkforening dirigerer han Hammartun skolekorps og Østre Gausdal musikkforening, er utøvende musiker i Jaren hornmusikk, og jobber som freelancetubaist og instruktør i diverse ensembler.