Vel hjemme fra Mühlbach!

Vel hjemme fra en fantastisk tur til Mühlbach i Italia!

Reiseglade musikanter og turister møtte forventningsfulle opp på Jorekstad tidlig på morgenkvisten 7.9.16, spente og nysgjerrige på hva som ventet oss sørover i Europa! Vi var en gjeng med mennesker fra 17-90 år som ville dele denne musikalske opplevelsen sammen, med reisemål i Mühlbach i Italia, hvor Die Faaberger musikanten skulle delta på den ‘5. Südtyrol festival der böhmischen & mährischen blasmusik’.

Etter en hyggelig båttur og utallige timer i buss, ankom vi den sjarmerende fjellandsbyen, og festivalbyen, Mühlbach fredag ettermiddag. Klokka 19 startet festivalen, og festteltet var fylt opp med glade mennesker i leather hosen og tresko med pels! På scena satt orkestre å spilte flott musikk hele kvelden, og stemningen var helt utrolig! Vi hadde en artig kveld hvor vi ble kjent med tyroller-musikken på en helt ny måte. Det var tydelig at musikken har stor plass i hjertet til disse menneskene, og at folk har vokst opp med denne musikkstilen.
For en kulturopplevelse!!

img_0663Lørdag morgen gjorde vi oss klare for vår festkonsert i festteltet. Vår konsert var klokka 11, og lite visste vi om hvor mange publikum som var på plass så tidlig på dagen. Til vår store glede hadde mange tatt turen til festteltet, og flere kom underveis i vår 75 minutters lange konsert. Vi kjente på spenningen om hva disse menneskene ville tenke om vår tolkning av musikken, og satte i gang.  Heiagjengen vår hadde gått til innkjøp av flagg og bjeller og heiet oss gjennom en fantastisk artig konsert!!

For et publikum vi hadde, og for en stemning i teltet!!

Glade og fornøyde gikk vi av scenen, og publikum var ivrige etter å få en prat med “disse nordmennene”. Vi fikk masse oppmerksomhet og de var glade over at noen fra Skandinavia hadde tatt turen! De var imponert over kvaliteten, og vi var utrolig stolte av vår egen innsats!gjeng-pa-2107-moh
Senere på dagen tok vi en felles tur opp i Alpene (2107 moh), som ble etterfulgt av felles middag i Bressanone/Bixen og mye god musikk og stemning i festteltet i byen!

Søndag var det klart for konkurransespilling! En litt mer nervøs gjeng møtte opp til frokost denne morgenen, men vi var innstilt på å gjøre vårt beste og nyte opplevelsen av å få delta i en slik konkurranse! Konsertsalen var fylt opp med mennesker som ville høre oss spille, og vi hadde en artig opplevelse på scena fylt med masse spilleglede.img_0753

Etter konkurransespillingen hadde vi en minikonsert utenfor hotellet, hvor vi fikk servert både øl og snaps, og små gutter i leather hosen stilte seg opp som dirigenter mot slutten av konserten. Vi hørte på flere konkurrenter, og Søndag kveld var det duket for premieutdeling!  Det var totalt 9 orkestre i divisjonen vi deltok i, og til vår store glede, kom vi på 7.plass med 82,1. Dette er vi strålende fornøyde med, og vi fikk mye oppmerksomhet resten av kvelden!

Her kan du se resultatlisten.

Vi har fått MYE inspirasjon og kunnskap om denne musikkstilen på reisen, og gleder oss til å formidle dette videre på konserter og arrangementer fremover!! Vi vurderer allerede å delta på neste konkurranse i Mühlbach om 2 år !