Die Faaberger Musikanten til Italia!

Onsdag 7. september reiser en stor gjeng glade tyrollermusikanter, med-musikanter fra korpset og ivrige støttespillere til Italia for å konkurrere i tyrollermusikk.

Asle Flesjø, Die Faaberger Musikanten

“Südtiroler Festival der böhmischen & mährischen Blasmusik”, som det heter så fint, finner sted i Mühlback, nord-øst i Italia på grensen til Østerrike. Her skal den glade gjeng underholde i festivalteltet lørdag 10. september, med hele 75 minutters program. Søndag 11. september kl. 10:30 stiller vi klare på konkurranse scenen – som første orkester fra Skandinavia.

Vi gleder oss veldig til å gripe fatt i konkurransen med hardbarkede tyrollere; som etter ryktene å dømme kjøres av sine koner til øvelse for å drikke øl og spille. Vi innrømmer at vi har noe å lære på dette punktet, og vi får tro at vår alkoholfrie innøving vil gi gode resultater i konkurransen.

I programmet står det følgende om oss:Til Italia

“Die Faberger Musikanten kommer fra Lillehammer kommune i Norge. Ensemblet er tilknyttet Fåberg Musikkforening, et janitsjarkorps med lange tradisjoner som er opptatt av kvalitet og spilleglede. Fåberg Musikkforening er en viktig støttespiller i kulturlivet – i tillegg til egne konserter og deltakelse i Norgesmesterskapet for Janitsjarkorps bidrar korpsets mindre ensembler til å spre musikkglede i lokalmiljøet gjennom hele året. Ett av disse ensemblene er Die Faberger Musikanten som spiller Böhmisch-Mährische Blasmusik på markeder og ølfester i lokalmiljøet.

Vi startet for 4 år siden med liten kunnskap om musikkstilen – og for et par år siden fant vi ut at vi ville gjøre litt mer ut av det og gikk til innkjøp av brukte instrumenter med rotorventiler på ebay. Nå går vi enda et skritt videre og deltar på Südtiroler Festival for å hente inspirasjon til den videre utviklingen. I Skandinavia er det liten tradisjon for Böhmisch-Mährische Blasmusik – og så vidt vi har forstått er vi de første fra Skandinavia som deltar på festivalen her i Mühlbach. Vi gleder oss!”

Her kan du klikke deg inn på festivalens side hvor det står litt om oss, og surfe deg videre innover i materien.

Følg med på vår facebook side for oppdateringer under veis i turen.