6. Südtyrol festival der Böhmischen & Mährischen Blasmusik

Det ble en tidlig start på dagen for Die Faaberger Musikanten og reisefølget da vi dro avgårde fra Lillehammer klokka 05.30 torsdag 6. september! Vi gledet oss spent til å reise til Tyrol i Nord-Italia for å delta på den «6. Südtyrol festival der Böhmischen & Mährischen Blasmusik».

Flyet tok oss fra Oslo lufthavn til München i Tyskland, før vi tok buss videre til Sør-Tyrol. Etter litt forsinkelser kom vi etter en 12-timers reise endelig frem til den sjarmerende fjellandsbyen Mühlbach, hvor festivalen skulle finne sted. Etter å ha sjekket inn på hotellet og foretatt et raskt kostymeskift var Die Faaberger musikanten klare for å spille konsert på kirkeplassen rett utenfor hotellet. Selv en helt vanlig torsdagskveld samlet det seg en del publikum som ville høre oss spille, det satt folk i vinduene rundt plassen og hørte på, og vi fikk servert både øl og annet godt! Det ble en kjempefin avslutning på en lang dag.

Fredag fikk vi disponere tiden vår selv, og mange tok denne muligheten til å reise inn til byen Bruneck. Her fikk vi være skikkelige turister, utforske byen, spise god mat og shoppe! Klokka 19.00 startet festivalen offisielt i festteltet, og det var fullt av glade menneske i lederhosen og dirndl. På scenen satt det orkester som spilte hele kvelden, og det var utrolig god stemning! Mange av oss hadde ikke vært med på noe som dette før, og det var en helt spesiell opplevelse – det var åpenbart at denne typen musikk virkelig satt i hjertet hos alle som var der og var en stor del av kulturen.

Lørdag morgen gjorde vi oss klare for konkurransespilling. Vi skulle spille kl. 11.30, og litt smånervøse gikk vi på scenen for å gjøre vårt beste. Heiagjengen var på plass i salen, sammen med et par hundre andre som hadde kommet for å høre på den skandinaviske tyrolergruppa, og konserten ble en veldig morsom opplevelse med mye spilleglede og det endte med stående applaus!

Etter konkurransespillingen ble vi til og med intervjuet og fikk tatt en skikkelig «GIRR-GIRR» for radiopublikumet! Etter konkurransen tok mange av oss turen opp i Alpene til over 2100 moh, for å nyte utkikken og ta en velfortjent lunsj i nydelige omgivelser.

Søndag var det vår tur til å stå for underholdningen i festteltet, og allerede 12.30 var det stappfullt av feststemte mennesker! Det var spennende å se hvordan vår tolkning av musikken ville bli tatt imot av disse menneskene, som i motsetning til oss har vokst opp med denne musikken i nærmiljøet og som en viktig del av kulturen deres. Da vi var ferdige med konserten vår kunne vi ikke annet enn å være veldig fornøyde med oss selv! Rundt 800 publikummere hadde sunget med til musikken og det hadde blitt fantastisk god stemning i festteltet!

På kvelden var det klart for premieutdeling. I mellomdivisjonen, hvor vi hadde spilt, var det i alt 6 orkester, og vi kom på en 4. plass med hele 83,125 poeng! I dommerkommentarene fikk vi ros for både dynamikk, balanse og musiseringen, og vi fikk også vite at vi hadde forbedret oss veldig mye fra forrige festival. Seminaret med Helmut Zsaitsits ga virkelig gode resultater, og vi er uhyre fornøyde med oss selv.

Dette har vært en helt herlig tur, og vi har hatt mye moro sammen. Som sist gang tar vi med oss mye inspirasjon hjem til Norge, og gleder oss til å utvikle oss enda mer! Vi gleder oss allerede til neste festival, og håper vi får muligheten til å være med igjen i 2020 ♫